AMS strømmåler - du har lov til å takke NEI

Vet du at det er lov å si NEI til AMS målerne som rulles ut i Norge nå?

Dette er en informativ blogg med opplysning for midlertidig fritak frem til 2019 - du trenger kun å si NEI. Send søknad til ditt Nettselskap og en enkel begrunnelse være seg det er å beskytte helse, personvern, unøyaktige strømregninger, brannfare eller sunn skepsis.

Som borgere og beboere i eget hjem har vi lovmessig ryggdekning for å nekte installasjon av denne helseskadelige og strømfordyrende nye måleren. 

Det er lett å tro at det er en lang prosess å enten si nei til AMS måler eller å få det avinstallert. Å si NEI til AMS måler er veldig enkelt. NVE har KUN en forskrift basert på et EU direktiv, men ingen LOV hjemmel for å la installatører gå inn i private hus og hjem for å montere målerne. Nettselskapene kan dermed IKKE tvinge noen til kun å få fritak basert på legeerklæring for EL overfølsomhet. Det er bare å si NEI med en kort begrunnelse og ikke akseptere nettselskapenes motargumenter.

Inntil nylig måtte man til lege eller psykolog for å få en erklæring om EL overfølsomhet. Frem mot frist for utrulling av AMS måler i 2019 vil Norges Vassdrags og Energidirektorat (NVE) IKKE lenger legge til grunn streng praktisering av denne bestemmelsen. Dermed vil nettselskapene gi midlertidige fritak til kunder som av ulike grunner motsetter seg, eller ikke ønsker å bytte til AMS - måler. Etter 1.januar 2019 vil NVE få en bedre oversikt over tallet på unntak og aktuelle årsaker, og vil ha et bedre grunnlag for å utarbeide mer permanente regler for unntak. (Se kildehenvisning i dokument fra Olje og Energidepartementet.)

Dersom du allerede HAR FÅTT AMS måler, kan du likevel REVERSERE installasjon og få tilbake analog måler. Dagens avlesning av analoge strømmålere i norske hjem skjer i dag presist og med et minimum av kostnader for kraftleverandørene og bør beholdes som de er.

Her deler jeg min søknad om fritak på GENERELT GRUNNLAG, altså uten legeerklæring for EL overfølsomhet. Primært ønsker jeg å beholde min analoge måler fordi jeg er skeptisk til stråling fra AMS måleren. Jeg bor i rekkehus med 8 leiligheter og er bekymret for strålingstettheten. Statens Strålevern refererer til «tillatte grenseverdier» Tallene er foreldede og beskytter kun mot akutt oppvarmingseffekt etter 6 minutter eksponering. De beskytter IKKE mot vanlige rapporterte effekter som hodepine, søvnvansker, tinius, konsentransjonsvansker eller kreft. Statens Strålevern kan ikke uttale seg om langtidseffekten fordi de ikke har forsket eller undersøkt. 

SØKNAD OM FRITAK sendt Follo Norgesnett med kopi til OED. Vær obs på det jeg har satt i anførselstegn og sett inn det som passer for deg, eller ta det vekk.

https://docs.google.com/document/d/1RqlIt2nn3CgbA9E1XzviHygw4LWynC2aDu8-RgZiNuU/edit

Svar fra OED på min søknad om generelt fritak:

https://docs.google.com/document/d/1NutywSxFQRZU_84DkeQ-tEBjuQQHlvAkVbJadBBPeSg/edit?usp=sharing

Svar fra Follo Norgesnett og svar fra meg til Inspirasjon!

https://docs.google.com/document/d/1Jme2X_eZRjsg0SW7dHybxKAsafo_9_iq1t4rfLf_xi8/edit

Påskuddet for utplassering av AMS målere er at strømkundene «skal ha mulighet til å handle strøm på den tiden av døgnet det er billigst» I praksis fungerer dette ikke. Erfaringen er at mange har fått ØKTE STRØMREGNINGER bl.a. som følge av at det har blitt komplikasjoner med å avlese det nøyaktige strømforbruket hos den enkelte strømkunde.

Så hva er da den egentlige hensikten med de nye målerne? Les og vurder selv.

http://www.framtidinord.no/meninger/2017/03/14/Hva-er-egentlig-hensikten-med-de-nye-m%C3%A5lerne-14441680.ece

STRÅLING

AMS måleren av merke Aidon stråler betydelig mer enn oppgitt. Det viser den ferske rapporten fra et konsulentfirma som er eksperter på strålemålinger.
Oppsummering av målinger:
EMF Consult har i februar og mars 2017 målt strålingen fra flere AMS strømmålere. Alle strømmålerne er av merket Aidon og målingene er utført på 6 forskjellige installasjoner på Vestlandet og Østlandet. Målingene viser at disse AMS installasjoner sender et kort radiosignal 70 ?90 ganger i minuttet (dvs mindre enn 1 sek mellomrom) - døgnet rundt.

Dette er langt hyppigere enn det som hittil har vært informert om AMS målerne.

Konsulent-rapporten kan lastes ned her:

https://einarflydal.files.wordpress.com/2017/03/ams-mc3a5lerne-strc3a5ler-betydelig-mer-enn-oppgitt-c3a5penrapport.pdf

BRANNSIKKERHET OG PERSONVERN

Netteier kan enkelt gå inn å skru av strømmen din med bryterfunksjonen på den nye AMS måleren - er det greit? Det er også mulig for andre å hacke seg inn og utnytte informasjonen eller skru av strømmen. Jeg synes dette er fullstendig ute av kontroll og lytter til hva fagfolk sier om situasjonen.

Jon Henrik Leere, daglig leder i Norsk Elektro-Kontroll
25. februar

«Nye strømmålere for toveis måling inneholder bryterfunksjoner, slik at netteier kan skru av strømmen din når det måtte passe dem.
Imidlertid er disse målerne fullt mulig å hacke, slik at noen med uærlige hensikter kan skru av strømmen til mange samtidig.
Vi har hørt i flere år nå at hensikten med målerne er at vi som forbrukere skal slippe å lese av målerne selv. Ønsker vi at netteiere, som har vist nå i mange tiår at de ikke tar sikkerheten alvorlig, skal kunne gå inn å skru av vår strøm?
Et svært mangelfullt kontrollregime har netteierne hatt ansvar for. Dette har bidratt til at det har oppstått branner, bidratt til at brannetterforskningen ikke har gode prosedyrer og folk blir dømt for å være brannstiftere uten å være det. Skal vi tro at det blir noe bedre når de får en autostrada av kommunikasjonsmuligheter inn i boligen din?
Skal vi tro at de sitter på gjerdet å ser på at inntektsmuligheter går hus forbi, når kommersielle selskap ønsker å få tilgang til deg og lommeboken din, via strømkabelen inn i boligen, eller skal vi anta at de vil få en eventyrlig økonomisk vekst?
Denne bransjen, og andre bransjer som leverer tjenester til den er spådd å bli større en software og hardware bransjen.
Jeg tror de klarer det med å få myndighetene med på å lovbestemme at det skal være mulighet for å gå inn å skru av strømmen din. Et meget effektivt verktøy for at de skal kunne selge andre tjenester enn kun linjeleie, som de har tjent godt på i mange år. Demokratiet har sine sider som enkelt kan misbrukes dessverre.»

Hvis du lurer på HVA en AMS måler, populært kalt smartmeter er, les Kaja77 sin blogg: https://kaja77.wordpress.com/2016/03/21/smartmalereams-enheter-helseproblemer-og-overvakning-av-norske-borgere/

Jeg har åpent kommentarfelt og svarer så lenge språket er ryddig :)

Hilsen Anita

57 kommentarer

Molly Greger

28.03.2017 kl.16:43

Mange takk du. Jeg har kjempet i mange år for helse, rettferdighet og ryddighet i statens alle mulige "tiltak" - alt rund oss har blitt så superfarlig. Nå kommer snart 5G... Jeg er biolog, driver min egen liten "boble", en forening på gården min, og gjennom seminarer, utstillinger og workshops driver informasjonsarbeid rundt de emnene, men er veldig skuffet over at folk ikke vil vil og helst sover videre.

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:13

Molly Greger: Selv takk, Molly - glad vi kan hjelpe hverandre. Det er ikke bare, bare når vi som voksne forstår at vi må begynne med oss selv for å skape et godt samfunn for alle. Mange kriker og kroker skal utforskes og nye gode vaner skal etableres. Jeg liker så godt setningen på ditt prosjekt «On-Earth»:
»It is about to "save the world" through art and fun, by small steps, one at the time.»

Mona

15.06.2017 kl.13:40

Dette er oppløftende nytt og jeg vil skrive lignende avslag til min strømleverandør straks. Tusen takk for info og deling av ditt avslagsbrev og svarbrev. Det er til stor hjelp og jeg deler dette videre.

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:14

Mona: Ja, det er oppløftende når fakta kommer på bordet! Lykke til og mange takk for at du deler videre :)

Liv

15.06.2017 kl.17:50

Har lest alt med lupe. Og jeg skal ikke ha dette i mitt hjem😡 Men hva med legeerklæring de ber om? Det kan de vel ikke forlange? Vi bestemmer vel selv over oss selv fortsatt? Eller?

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:17

Liv: Nei, de kan ikke kreve lege erklæring! Jeg ble bedt om å sende erklæring selv etter at jeg hadde sendt søknad om fritak. Da sendte jeg en mail tilbake om at det var uaktuelt. Se korrespondansen på link under «Svar fra Follo Norgesnett og svar fra meg til Inspirasjon!» IKKE GI DEG!!

Jens Olaf

15.06.2017 kl.18:16

Hmmm, fikk avslag på min "neitakk" til ny måler.... Må kanskje presisere til dem at Nei er Nei..?

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:21

Jens Olaf: Ja, send mail tilbake og presiser. Ikke gi deg! De kan ikke kreve lege erklæring! Jeg ble bedt om å sende erklæring selv etter at jeg hadde sendt søknad om fritak. Da sendte jeg en mail tilbake om at det var uaktuelt. Se korrespondansen min i bloggen på link under «Svar fra Follo Norgesnett og svar fra meg til Inspirasjon!» Husk at til syvende og sist kan de ikke tvinge deg til å åpne døren for mennesker du ikke vil ha inn i huset. De kan heller ikke pålegge «straffetiltak» Frem til 2019 har alle som vil «lov» å si NEI, uavhengig av årsak. Lykke til!

15.06.2017 kl.23:23

Vi fikk innstallert smartmåler i januar og både jeg og min sønn har siden da vært plaget av følelsen av utmattelse. Jeg tenkte først det kanskje var mangel på D vitaminer eller noe, men da jeg la merke til at min aktive 8 åring også klaget på at han følte seg trøtt, og begynte å sovne rett som det er på dagtid. Dette uten at det har vært snakk om smartmålere.

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:24

Anonym: Få smartmåleren ut av huset. Du kan bestille en installatør som fjerner modemet i måleren i første omgang. Hvis ikke det hjelper, så ta saken i egne hender er min personlige mening. Jeg anbefaler FB gruppen «Nei til smartmeter» - mye god informasjon der og støtte blant andre som opplever like erfaringer som deg.

Ballebrekkjern

16.06.2017 kl.01:46

Hva om en hever i en straffesak å være hjemmme i ett spesifikt tidsrom, så kan jo politi/dommer kreve tilgang til lagrede data å se mr ballebrekkjern brukte ikke noe ekstra strøm den tiden. dermed vill den boksen i sikringsskapet kunne brukes til å inkreminere deg å det er ikke greit

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:25

Ballebrekkjern: Ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener.

Vera Wærnes

17.06.2017 kl.11:53

Tusen takk for flott informasjon og oppsett. Vi vil sende samme brev til Norgesnett Follo og kreve fritak på generelt grunnlag, og vil samtidig oppfordre alle naboer om det samme.

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:26

Vera Wærnes: Flott! Ja informere naboer er å ta samfunnsansvar.

Karin Granberg

17.06.2017 kl.12:18

Hei Anita. Dette var interessant lesing. Lurer da på om når jeg får beskjed om at det kommer noen og skal installere ny måler her,, så kan jeg svare NEI ? Eller må jeg sende beskjed til El-selskapet mitt før det ? Vi har nettopp oppgradert vårt sikringsskap til automatsikringer og sjekket at alt er ok. Så jeg stiller meg tvilende til de nye målerne. Kan du si noe om jeg må søke lenge i forkant ? takknemlig for svar. Mvh Karin

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:35

Karin Granberg: Det er opp til deg når du søker. Flott at du har oppgradert sikringsskapet. Dersom den analoge måleren er veldig gammel, kan du installere en ny. Utrullingen foregår i puljer der underleverandør av nettselskapet tar kontakt enkeltvis pr. telefon for å avtale tidspunkt for installasjon. Da kan du helt enkelt si nei og si at du ønsker å reservere deg frem til 2019. Jeg liker å være føre var, så jeg tok kontakt med mitt nettselskap på telefon i første omgang, så sendte jeg søknaden. Forvent at du får motstand og beskjed om at AMS måler er noe som ALLE skal ha. Lukk øra og gjør som du har planlagt. Etter at jeg sendte søknaden fikk jeg mail fra mitt nettselskap der de ba om legeerklæring for el overfølsomhet. Det har de ikke lovhjemmel til å kreve, så det holder med et nei til det også. Se mail korrespondansen jeg hadde under «Svar fra Follo Norgesnett og svar fra meg til Inspirasjon!» Lykke til!

Astri Valberg

17.06.2017 kl.15:22

Takk for grundig artikkel! Jeg er enig med Molly; de fleste vil bare sove videre (jmf "Sov, mitt lille Norge" av Per-Aslak Ertresvåg) Jeg jobber med healing/energibalansering. Jeg tok dette opp med Jeff Levin, founder av Life Alignment systemet. Han sier følgende Vortex kort kan nøytralisere AMS måleren: "Rainbow", "Big generator" og "Cell phone" kort. Jeg har nå plassert disse tre kortene på AMSèn både på arbeidsplassen min og hjemme. Se mere info www.lifealignment.com

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:39

Astri Valberg: Takk for informasjon Astri. Jeg vil sjekke ut Vortex kort. Har du hørt om orgonitt? Skal også ha en nøytraliserende effekt. Anbefaler FB siden «orgonitt» Ligger mer informasjon der.
Sov, mitt lille Norge har jeg blitt anbefalt flere ganger. Fremdeles en viktig bok! Finner selv mye inspirasjon og grundig research på Nyhetsspeilet.

Sivert Sæterbø

18.06.2017 kl.09:38

Bra Anita !!

Har du også mulighet til å påvirke de største mediene i Norge til å informere om det samme ?

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:41

Sivert Sæterbø: Jeg informerer gjerne gjennom flere kanaler dersom anledningen byr seg. Send gjerne en pm dersom du har kjennskap til journalister som er interessert i fakta.

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:41

Sivert Sæterbø: TAKK for oppmuntring! :D

Arne Knudsen

18.06.2017 kl.13:04

Jeg lurer på hvorledes man kan få fastpris på strøm med de nye målerne når prisene endrer seg over hele døgnet.

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:43

Arne Knudsen: Jeg har ikke nok kunnskap til å svare på spørsmålet ditt. Anbefaler FB siden «Nei til smartmeter» Engasjerte, kunnskapsrike mennesker der som kan gi deg svar. Lykke til!

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.19:51

Arne Knudsen: Godt spørsmål - jeg foreslår at du retter henvendelsen til ditt kraftselskap.

Anonym

18.06.2017 kl.17:17

Disse målerene måler strømmen din på samme måte som tidligere målere, eneste forskjellen er fjernavlesning, som vil hjelpe kraftlag i å få bedre stattestikk over total og topp belastning på strømnettet. Dette vil hjelpe dem i dimensjonering for videre utbygging og generell vedlikehold.

Varierende strømpris vil hjelpe dem i å potensielt fordele strømforbruket utover døgnet, slik at det ikke på enkelte tidspunkt vil oppstå topper hvor belastning økes. Eksempel; Du skal ha strøm til garasje, hvor du vil trenge ca 2500w til bruk av diverse utstyr og lys osv... Du kan da dimensjonere annlegget etter dette behovet, og beregne kostnad på utbygging. Dersom din mann, deg selv, eller noen andre i huset ditt da ønsker å ha muligheten til å bruke en dreiebenk, vedkløyver eller annet maskineri i garasjen, vil strømbehovet økes og du vil trenge større/flere kabler og sikringer for anlegget. Dette vil også øke den totale kostnaden av utbyggingen.

Det er lett å tenke at alt strømselskapene gjør er for å "tjene mest mulig", men det er mange grunner til utbyggingen som man gjerne trenger faglig kunnskap for å forstå.

Alltid sunt med skepsis til stråling, men selve måleren i seg selv er ikke noe fare. Dersom man ikke vil ha fjern-avlest strøm nettopp pga stråling, vil man fortsatt få ny måler, men modem vil fjernes slik at man må fortsatt lese av strømmen selv.

Når det gjelder bryterfunksjon, så har alltid nettselskapene hatt mulighet til å slå av strømmen i huset ditt etter behov. Som regel er grunnet mangel på betaling av strømregning, for i bunn og grunn er strømmen i huset ditt et produkt du kjøper av en produsent. Dersom du er helt imot leverandørens betingelser kan du du be dem koble deg av strømnettet, fjerne måleren, og du kan montere solcellepaneler/vindmølle slik at du heller produserer din egen strøm.

Mvh, Elektriker.

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.22:35

Anonym: Takk for at du tok deg tid til å informere - det gir bredere innsikt også når det kommer fra en fagmann. Jeg ser tydelig at det er flere fordeler med en AMS måler sett fra myndighetenes side. Likevel opplever jeg at fordelene faller på sin egen urimelighet når selve boksen gjør folk syke, er en trussel mot personvernet og i verste fall kan føre til økt brannfare. Menneskers helse kommer først og skal tas på alvor.

Svein Hornset

19.06.2017 kl.07:45

Vi fikk installert ny måler 10.11 16 . vi fikk beskjed om at vi ikke kunne nekte . Umiddelbart begynte vi å merke ubehag , og den 27 April sendte vi søknad med legeattest til Agder Energi om å få byttet den ut . I dag 19 Juni har den den ikke blitt skiftet . Utallige henvendelser på telefon og mail til tross . Vi har fra før hatt betydelige plager med stråling , som blir for langt å skrive om her . Nå føler jeg at plagene er så store at de ikke er reversible . Det er helt utrolig at det går an og overkjøre oss slik på alle måter . Vår historie er mye lenger enn det jeg skriver her , men vi orker ikke mere..............

Anita Westeraas

23.06.2017 kl.15:47

Svein Hornset: Da hadde jeg tatt saken i egne hender og demontert søppelet selv. Få det ut! Hvis du har fjernet den selv er det i nettselskapets interesse at de monterer en ny analog måler. Hva det må medføre av kostnader vet jeg ikke, men sørg for å reservere deg mot ny AMS måler. Helsen til familien din er viktigst og du trenger ikke å la deg overkjøre.

Nicole

20.06.2017 kl.21:33

Hvilken stråling er det som kommer fra denne måleren da?

Hos meg står den i kjelleren i et metallskap, vil den da kunne forårsake stråling rundt i hele huset?

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.22:42

Nicole: Gode spørsmål som fortjener gode svar. I kraft av bloggen min kan det virke som jeg er ekspert, det stemmer ikke. Det ble viktig for meg å ta et kraftig oppgjør for min egen families del, etterhvert som jeg så hvor skadelig AMSMåleren er på flere områder. Dersom du ønsker å sette deg videre inn i de tekniske detaljene anbefaler jeg deg å lese bloggen til EinarFlydal.com. På facebook finner du en dynamisk og god gruppe «Nei til smartmeter» Der kan du stille inn spørsmålene dine. Lykke til videre :)

Eva R

27.06.2017 kl.11:30

Hei,

Jeg har også fått krav om legeattest, men søknaden er på GENERELT GRUNNLAG, og det finnes ikke lovhjemmel for å kreve dette. Har sendt ny søknad med vedlagt

Grunnlovens § 102

Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin kommunikasjon. Husransakelse må ikke finne sted, unntatt i kriminelle tilfeller.

Statens myndigheter skal sikre et vern om den personlige integritet.

Retten til privatlivets fred er godt forankret i internasjonale menneskerettighetskonvensjoner som Norge har forpliktet seg til. Grunnlovfestingen av retten til personvern og privatlivets fred har derfor i første rekke den konsekvens at disse prinsippene blir forankret i Grunnloven. I tillegg kan den vise seg å bli et viktig rettslig verktøy i møte med fremtidens teknologiske utvikling og utfordringer.

Venter spent på svar. Jeg gir meg IKKE.

Fin dag til alle.

vennlig hilsen

Eva R

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.22:48

Eva R: Veldig oppløftende å høre om kraftanstrengelsen din! Jeg blir helt matt av å høre hvordan spesielt Hafslund «hersjer» med kundene sine og har NULL grunnlag eller rett til å gjøre det. Her er utdrag fra en mail som jeg anser som et grovt overtramp med tanke på en slags sykeliggjøring: «Vi ber om at en skriftlig søknad, med dokumentasjon på at en lege eller psykolog stadfester at du eller en i husstanden har gitt uttrykk for ubehag eller frykt som kan knyttes til de nye automatiske målerne, sendes til Hafslund Nett.» De forsøker altså å knytte opp godt gammelt bondevett og skepsis over AMS målere, til å være forbundet med angstproblemer siden de involverer psykolog. Vanvittig og skremmende hvordan de behandler kundene sine. Ja - stå på Eva - gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det går. Inspirerende for andre som holder på med det samme.

Roar Nygaard

28.06.2017 kl.12:58

Stiller meg undrande til faktagrunnlaget for påstandane mot desse smartmålarane.

Eit konsulentselskap som har sjekka 6(!) målarar?

Det er fullstendig umulig å knytte desse målarane til noko som helst helsefare eller EL-sensitivitet - i so fall må man referere til reelle vitenskaplige publikasjonar frå anerkjente kjelder.

Tenk litt kritisk igjennom dette - og sjå på kvart enkelt element i argumentasjonen her. Finst ikkje eit einaste vektig argument for å nekte AMS-målar på bakgrunn av noko av da eg leser.

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.22:54

Roar Nygaard: Takk for innspill Roar, men det blir for lettvint for meg å avfeie en allmenn sunn skepsis der svært mange nordmenn gir tilbakemeldinger om ubehag i forbindelse med AMS målere. Da spiller det ingen rolle hvor mye vitenskaplige «bevis» som ligger til grunn. Mennesket kommer først og vet best om de føler ubehag eller ikke. På facebook finner du en gruppe som heter «Nei til smartmeter» den teller nå over 4000 medlemmer. Mulig du vil se med litt andre øyne etter å ha sett hva folk opplever i forbindelse med installasjon av AMS målere.

Trine

05.07.2017 kl.00:50

Jeg fikk ny måler her. Prøvde å argumentere. Fordi jeg skjønner at en sender som står og går kontinuerlig ikke kan være bra. Og er skeptisk til at jeg og mine 3 barn skal være forsøkskaniner på noe de ikke selv vet konsekvensene av. Men hun gå beskjed om at dette ikke var noe jeg kunne velge... så visste ikke jeg hadde noen mulighet/rettighet til å si nei. Men jeg må si det fortsatt skremmer meg. Og jeg føler meg lurt, som ikke visste mine rettigheter til å nekte. Så det stod om reversering tilbake til analog måler... hvordan kan jeg få dette gjort? Mvh Trine

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.22:58

Trine: Ta kontakt med kraftleverandøren din og be om å få tatt ut modemet først og fremst. Hun lyver når hun sier at du ikke har noe valg. Hvis de ikke går med på det så ta saken i egne hender og fjern det! Ingen kan pålegge deg å ha en AMS måler i huset. Jeg har selv 3 barn og jeg nekter. Lykke til og ikke gi deg.

Magnus

14.07.2017 kl.17:11

I ditt andre svar til ditt nettselskap skriver du følgende "Dersom noe fremdeles er uklart legger jeg ved svar fra OED - jeg sendte dem kopi på min søknad til Norgesnett. Se side 3. i vedlegget." Hvilket vedlegg snakker du om her? Er det svaret du har fått fra OED som du har lagt ut der oppe eller et annet svar?

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.22:59

Magnus: Ja det stemmer, det er svaret jeg fikk fra OED som jeg refererer til. Beklager hvis det er litt utydelig.

Mona

01.08.2017 kl.10:28

Her kranglet med Hafslund i 3 runder, og ifølge de er det ikke anledning til å reservere seg uten legeattest, se hva de svarer:

Vi viser til søknad vedrørende fritak for installasjon av automatisk strømmåler. Dersom du ønsker fritak for installasjon må vi ha kopi av legeattest, ref §4-1 punkt b: installasjonen er til vesentlig og dokumenterbar ulempe for sluttbruker. Dersom vi som nettselskap og du som kunde er uenig, kan de fremlegge din sak for Norges Vassdrags- og energidirektorat til avgjørelse.

Du finner forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets nøytralitet mv på linken nedenfor, og det er kapittel 4 som omhandler avanserte måle- og styringssystem.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-03-11-301/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

Forskriften for plikt til å installere en automatisk strømmåler finner du på nedenstående link:

http://www4.nve.no/PageFiles/808/Forskrift%2011.%20mars%201999%20nr.%20301.%20Kapittel%204%20Avansert%20m%C3%A5le%20og%20-styresystem.pdf

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen

Hafslund Nett AS

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.23:07

Mona: Takk for at du deler Mona, jeg ler meg skakk. Hafslund er en av verstingene mot sine kunder. Ignorer det. Send svar til Hafslund om at de utsetter deg for direkte løgn. Klipp gjerne ut og som hvordan andre selskaper går frem overfor sine kunder som søker om fritak. Dette er utsnitt fra en mail fra Norgesenergi Follo til en kunde som har søkt om fritak. Her ser du ordlyden fra Norgesenergi Follo. De er en god del mer ydmyke. «Det er slik at NVE har besluttet at AMS-måler ikke skal installeres hos de som motsetter seg dette. Din ordre for målerbytte er dermed kansellert.» Del gjerne videre om hvordan dialogen går videre - til inspirasjon for andre som står i det samme. Jeg anbefaler deg å melde inn i FB gruppen « Nei til smartmeter» Da står du ikke så alene. Gruppen teller nå over 4000 medlemmer. Lykke til og ikke gi deg.

Tom-Eddy Grønlund

02.08.2017 kl.10:50

Analoge målere blir vel litt feil. Jeg har en digital måler.(men ikke AMS måler).. Er nå i heftig diskusjon pr mail med Skagerak Energi om å ikke få installert AMS måler. De vil ha legeattest men det kan ikke en lege skrive ut. ( dere har vel en gang vært sykemeldt og levert sykemelding til arbeidsgiver der står det aldri hvilken sykdom du har hatt).. Bedt dem oppgi hvilken lovhjemmel de har. Så får vi se hva svaret blir..mvh Tom-Eddy

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.23:11

Tom: Takk for at du deler og Skagerak energi har absolutt ingen rett til å kreve legeattest. Det er godt mulig at det er flere målere enn den analoge. I kraft av bloggen min kan det virke som jeg er ekspert, det stemmer ikke. Det ble viktig for meg å ta et kraftig oppgjør etterhvert som jeg så hvor skadelig AMSMåleren er på flere områder. Dersom du søker mer teknisk informasjon anbefaler jeg bloggen til einarflydal.com Lykke til videre og ikke gi deg.

dumbdumb

08.08.2017 kl.11:57

ni klager på en AMS måler, medans ni har PC'er, telefoner og annet i hjemmet deres som gir ut otroligt mye mer stråling.

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.23:12

dumbdumb: Takk for relevant innspill. Ja, det er mye stråling. Her i huset slår jeg av wifi på natten. Mobiler og padder settes i flymodus. Når wifi ikke er i bruk, slår jeg det av.

Feil

08.08.2017 kl.12:20

Ny § 4-1 skal lyde:

§ 4-1. Plikt til å installere AMS

Nettselskap skal i hvert enkelt målepunkt installere AMS.

Nettselskapene har ikke plikt til å installere AMS dersom:

a)forbruket i målepunktet er lavt og forutsigbart,

b)installasjonen er til vesentlig og dokumenterbar ulempe for sluttbruker.

Dersom nettselskap og sluttbruker er uenig om installasjon av AMS, kan saken fremlegges for Norges vassdrags- og energidirektorat til avgjørelse.

Norges vassdrags- og energidirektorat kan dispensere fra nettselskapenes plikt til å installere AMS i særlige tilfeller.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-06-24-726

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.23:14

Feil: Takk for innspill.

Asle

08.08.2017 kl.14:09

Hovedårsaken til at disse "smart"målerne rulles ut er kort og godt for å tvinge oss til å bruke mindre strøm når vi egentlig har mest bruk for strømmen. For eks når vi lager frokost og middag etter jobben, og julaften når vi steiker ribba/pinnekjøttet osv.... Da er det et stort forbruk av strøm, og da må kraftleverandørene kjøpe inn strøm fra utlandet. For den strømmen som produseres i Norge, og som VI har betalt for - ja den skal de selge til England og kontinentet forøvrig. Akkurat nå så monteres det en gigantisk sjøkabel til England, som VÅR strøm skal selges til engelske forbrukere. Og bruker vi for mye strøm, blir det mindre å selge til dyr pris i utlandet. Derfor skal vi tvinges til å legge om strømforbruket, for når vi trenger strømmen vil den være rådyr - mens på natta vil den være billig. Vi kan sikkert forvente en økning i branner og omkomne, når folk må vaske/tørke tøy på natta, samt sette på oppvaskmaskinen. Norge er sjølforsynt med 100% ren strøm, men når grådige eiere skal melke mest mulig ut av det vi har betalt, så er det tilslutt vi forbrukere som sitter igjen med regningen. For ingen er vel så naive at de tror at strømselskapene gjør dette for at vi forbrukere skal få billigere strøm?

Anita Westeraas

08.08.2017 kl.23:18

Asle: Takk for innspill - så sant som det er sagt. Det er et stort bedrag som ligger bak.

Rolf

10.08.2017 kl.17:40

Jeg ser at svært mange av kommentarene går på frykt for stråling fra måleren. Selv om dette er relevant, er det en annen og minst like stor ulempe med utskifting av gamle målere, nemlig brannfaren. I dag, 10. august er det ikke mindre enn to nettaviser som viser til intervju med representanter for forsikringsselskap. Her påpekes den faren det er å bruke oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel uten tilsyn. Det legges nemlig opp til at vi som forbrukere skal kunne styre strømforbruket etter perioder med lite nett-belasting og dermed billig strøm. Som kjent er disse perioder om natten og her oppfordrer kraftselskapene oss til å bruke nevnte apperater, uten tilsyn. Jeg synes dette høres urovekkende ut og mitt ønske er at disse opplysningene kommer tydeligere frem i kommende debatter og diskusjoner.

Anita Westeraas

15.09.2017 kl.10:59

Rolf: Ja, helt enig. Ulempene ved AMS målere er helse, brannfare og personvern slik mange oppfatter det. Det ER urovekkende og jeg oppfordrer også til å spre informasjon slik at alle kan sette seg grundig inn i fakta så man ikke intetanende takker ja til å installere. Igjen minner jeg om en god og driftig FB gruppe «Nei til smartmeter» Her ligger all informasjon som trengs - også til å spre videre. Les hensikt med gruppen fra administratorer også.

Asgeir

11.08.2017 kl.15:06

Et spørmål til bruker "Feil" og andre som kan svare, ang. "ny § 4-1" punk 1;

Hvordan defineres "lavt og forutsigbart forbruk"?

Anita Westeraas

15.09.2017 kl.11:01

Asgeir: Jeg foreslår at du henvender deg til bloggeren Einar Flydal. Min personlige mening er at lavt og forutsigbart forbruk bare er en avledingsmanøver. Det er helsa som er viktigst og da skal man ikke ha en AMS måler inn i huset uansett forbruk.

Lars

28.08.2017 kl.12:25

Hei Anita, takk for engasjementet her. Jeg har benyttet ditt brev og sendt til Hafslund. Se svar under. Her kreves fortsatt legeattest(som jeg ikke kommer til å sende) samt at det trues med høyere fastavgift. Jeg melder strømforbuk inn til min kraftleverandør så dette mates automatisk inn til Hafslund. Har du et forslag på tilsvar ? Takker

Hei, og takk for din henvendelse.

Som nettselskap er Hafslund Nett regulert av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). NVEs regelverk pålegger alle nettselskaper i Norge å innføre avanserte måle- og styringssystem (AMS) i hvert enkelt målepunkt innen 1. januar 2019. Denne plikten kan avvikes når den nye måleren er til vesentlig og dokumenterbar ulempe for sluttbruker. Personen som står registrert som kunde hos oss representerer de som bruker anlegget.

NVE har åpnet for at dersom «installasjonen er til vesentlig og dokumenterbar ulempe for sluttbruker», kan vedkommende søke om fritak for installasjon av ny automatisk strømmåler i egen bolig og feriebolig.

Vi ber om at en skriftlig søknad, med dokumentasjon på at en lege eller psykolog stadfester at du eller en i husstanden har gitt uttrykk for ubehag eller frykt som kan knyttes til de nye automatiske målerne, sendes til Hafslund Nett.

Et eventuelt fritak vil kun innvilges for den/de målerne som søker står på.

Hafslund Nett benytter radioteknologi for innsamling av måleravlesninger. Målerne sender forbruksdataene via radiosignal i frekvensområdet 870-875 MHz til en sentral innsamlingsenhet plassert i en av våre nettstasjoner (transformatorer) i nærområdet og videre derfra til oss på mobiltelefonnettet.

Radiosignalet sender med en svært lav sendestyrke som ligger mellom 2,0 prosent og 0,2 prosent av grenseverdien som er satt av Statens Strålevern. Måleren holder seg innenfor kravet i Fribruksforskriften om å sende maksimalt 2,5 prosent av en time. Dette tilsvarer 1,5 minutt eller 90 sekunder per time, men dette er ikke en enkelt sending, men en rekke små signaler gjennom hele timen. Normalt vil en måler i snitt bruke mellom 10 og 50 prosent av den tillatte sendetiden.

Kunder som får fritak fra installasjon av automatisk strømmåler vil gå glipp av fordelene den nye måleren gir, slik som for eksempel:

?Automatisk måleravlesning hver time

?Mulighet for enklere og mer lønnsom styring av strømforbruket

?Faktura basert på nøyaktige måleverdier

?Bedre og mer oppdatert informasjon om strømforbruket

?Mulighet for tilkobling til displayløsninger via måleren

?Mulighet til å ha oversikt over spenningskvaliteten i leveringspunktet

?Mulighet til å ha oversikt over jordfeil i leveringspunktet

?Mulighet til å bli plusskunde. En plusskunde er en forbrukskunde som har installert en produksjonskilde, f.eks. solcelleanlegg, bak målepunktet. Overskuddsstrømmen selges tilbake til din strømleverandør.

Kunder som får fritak, vil inntil videre beholde dagens måler og må fortsatt lese av måleren og sende inn måleravlesning månedlig.

Det vil si at Hafslund Nett må ha systemer for å sende ut måleravlesningsvarsel, registrere måleravlesninger, stipulere manglende avlesninger etc. for denne kundegruppen. Kunder uten automatisk strømmåler vil representere en høyere driftskostnad, og disse kundene må derfor påregne å måtte dekke et høyere fastbeløp i nettleieprisen sammenlignet med de som har automatisk strømmåler. Det er imidlertid for tidlig å si hvor stort dette tillegget i fastbeløpet vil bli.

Med bakgrunn i din søknad datert 18. august 2017 ber vi om at det oversendes dokumentasjon fra en lege eller psykolog som stadfester at du har gitt uttrykk for ubehag eller frykt som kan knyttes til de nye automatiske målerne før vi kan ta endelig stilling til søknaden om fritak fra installasjon av automatisk strømmåler.

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen

Hafslund Nett AS

Anita Westeraas

15.09.2017 kl.11:06

Lars: Jeg ser at det er en stund siden du skrev kommentaren og har kanskje allerede sendt et svar. Min forslag er som alltid - det holder med et enkelt nei. Du trenger som du selv skriver ikke gå til lege eller psykolog. Det i seg selv er helt latterlig at de fortsetter å kreve. Selv fastlegene har begynt å si nei til å skrive ut erklæringer nå. Hvis du har lyst å skrive et mer utfyllende svar kan du legge inn et innlegg på FB gruppa «Nei til smartmeter» så får du sikkert gode forslag. Lykke til :)

smart

28.08.2017 kl.12:51

Hei Anita!

Takk for at du deler viktig informasjon. Ringte legekontoret for å bestille time for å få legeattest på at jeg opplever uro rundt installering av smartmåler for å få fritak. Fikk beskjed om at mange hadde allerede spurt om det og at dette var ikke noe legene gir ut ut. Da sa jeg at jeg kom til å bytte lege - men hun sa at "ingen leger gir det ut lenger, så det hjelper ikke". Er dette riktig? Hvordan kan leger motsette seg å dokumentere hva jeg opplever uro mot? Jeg ber dem ikke om å dokumentere de helsemessige skadene - kun mine personlige bekymringer slik at jeg kan få fritak.. er det da ingenting jeg kan gjøre for å forhindre installasjon??

Frank Grundstad.

01.09.2017 kl.00:02

Er det mulig å lese av forbruket på de nye målerne manuelt, eller er det skjult.

Karin Landa

01.09.2017 kl.21:14

Jeg har reservert meg. Har hatt skjerming på trådløs fasttlf. og mob. + i selve huset i en god del år. Så det er ikke noe "trøst" for meg at de sier målerne ikke gir mer stråling enn en mob.tlf. ; Så jeg misunner ikke de som har samme problemet som jeg får slikt i huset. I tillegg har man stråling fra WI-FI også. Når vi fann ut av dette har jeg i ettertid hatt endel aha-opplevelser som har skjedd på arbeidsplasser jeg har hatt i tidligere tider.

Problemet kan skrive seg fra oppveksten med en transformator noen meter fra huset.

Det var så ille ei tid at jeg hadde store problemer å gå på en matbutikk pga. kjøle- og fryseaggregatene m.m. Har blitt en god del mer robust etter jeg har fått skjerming. Nå kan jeg gå på matbutikker uten skjermesmykke.

Brannvesen og forsikringsselskapene advarer mot brannfaren fordi det anbefales å bruke strøm om natten for da er den billigst. Og sette på flere maskiner og apparater og gå å legge seg - hm...

Ps. Fikk beskjed om jeg måtte ha legeattest med søknaden. Det var en vits for legen min var helt blank når det gjalt slikt. Så hun skrev: Pasienten sier...............osv :-)

Skriv en ny kommentar

Anita Westeraas

Anita Westeraas

40, Enebakk

HAR ET ORD MED I LAGET

Kategorier

Arkiv

hits